Powstanie i rozwój marketingu sieciowego

Marketing sieciowy MLM

Idea marketingu sieciowego sięga XIX wieku. Ten rodzaj marketingu narodził się w Stanach Zjednoczonych, ciężko jednak wyróżnić jedną firmę, która byłaby jego bezsprzecznym pionierem. Jednak, wśród firm prowadzących swoją działalność w tamtym okresie na pewno trzeba wyróżnić Avon Products, która na początku swojej działalności nosiła nazwę California Perfume Company.


Pomysłem Davida McConella było dodawanie kosmetyków do książek, bardzo szybko okazało się, że sprawdza się w praktyce mechanizm rozwijania dystrybucji towarów przez przedstawicieli handlowych. Firma odniosła światowy sukces, a produkty marki Avon są obecnie znane niemalże każdemu.
Jednak, czytając opracowania związane z marketingiem sieciowym przede wszystkim możemy natknąć się na historię firmy Amway, która jako spółka była jedną z pierwszych firm od początku do końca tworzonych w myśl idei marketingu sieciowego. Przez lata spółka starała się doprowadzić do perfekcji sposób budowania sieci oraz system premiowania handlowców tak, aby w końcu wdrażać nowe produkty i przyczynić się do rozwoju idei MLM na świecie. Historia firmy była jednak burzliwa, gdyż spółka została oskarżona o budowanie piramid finansowych- większe skupienie na rekrutacji nowych członków sieci niż stawianie na sprzedaż samą w sobie. Finalnie jednak sąd wydał wyrok uniewinniający firmę, a dodatkowo poprzez ich problemy prawne cały świat jeszcze bardziej zwrócił uwagę na marketing sieciowy, korzyści jakie niesie, ale i zagrożenia.
Obecnie obok marki Avon, Oriflame czy Tupperware do firm wykorzystujących marketing sieciowy należy także FM Group oraz Zepter.

 

Na czym polega innowacyjna strategia marketingu sieciowego?

Marketing sieciowy, nazywany także wielopoziomowym przede wszystkim pozwala na budowanie osobistych struktur współpracowników, których zadaniem jest dystrybucja towaru. W marketingu wielopoziomowym zaraz po producencie występuje handlowiec, czyli osoba bezpośrednio dostarczająca produkt do klienta. Handlowcem może być każdy, kto będzie wystarczająco mocno zmotywowany prowizją do tego, aby oferować produkty klientom. Oczywiście, zadaniem marketingu sieciowego tak jak i każdego innego marketingu jest sprzedawanie, z tym, że sposób organizacji dystrybucji jest prostszy.
Marketing sieciowy porównuje się oczywiście z klasyczną dystrybucją, gdzie zaraz po wyprodukowaniu dobra rozpoczyna się łańcuch dostaw idący poprzez hurtownie, magazyny, sklepy, aż w końcu dotrze do klienta. Oprócz wysokich kosztów dystrybucji produktów trzeba także doliczyć koszty idące na jego reklamę. W marketingu sieciowym reklamą zajmują się praktycznie sami handlowcy, którzy rekomendują produkt, wydatek ten więc praktycznie nie istnieje.

 

Na jakie korzyści mogą liczyć sami handlowcy?

Przede wszystkim mogą być zachęceni faktem, że mają do dyspozycji produkty, które mogą kupować dla siebie po cenach hurtowych. Jeśli mają dużo znajomych i bardzo rozwinięte sieci kontaktów- w pierwszej kolejności mogą rozpocząć od reklamowania i sprzedawania produktów w tych sieciach, co pozwala na dobry start. Kolejnym krokiem jest możliwość budowania własnej sieci dystrybutorów, a także możliwość zostania liderem sprzedaży, który- jak niewiele osób w sieci- może czerpać stały, pasywny dochód pochodzący z faktu zbudowania i istnienia własnej sieci handlowców. Co ciekawe, szacuje się, że w branży MLM zdecydowanie przeważają kobiety- stanowią 88% sprzedawców. Jeśli chodzi natomiast o całościowy obraz branży w Polsce, statystyki mówią o zatrudnieniu około 1 miliona ludzi w Polsce w MLM, co stanowi 5, 5 % ogółu wszystkich zatrudnionych. Jest to sektor bardzo rozwojowy, gdyż zatrudnienie w MLM ma tendencje wzrostowe.

Udostępnij:
Brak komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

jak nie być amatorem w branży mlm
Marketing sieciowy MLM
Jak nie być amatorem, który swoimi działaniami psuje wizerunek branży MLM

MLM (ang. Multi Level Marketing) inaczej zwany marketingiem wielopoziomowym lub sieciowym to termin, który w ostatnim czasie interesuje mnóstwo osób, szczególnie tych szukających możliwości zdalnej pracy z domu. Niestety nie każdy ma pojęcie, na czym tak naprawdę polega idea działalności w branży MLM. Ta niewiedza bywa dość kompromitująca i rzutująca …

Marketing sieciowy MLM
Czym jest dochód pasywny w branży MLM?

MLM czyli Multi Level Marketing to po prostu marketing lub też sprzedaż wielopoziomowa. Jest doskonałym sposobem na biznes dla każdego – bez konieczności posiadania własnej firmy, kapitału, ani wykształcenia w danej dziedzinie. MLM pozwala na osiąganie dochodu pasywnego, co samo w sobie jest bardzo ambitnym celem do osiągnięcia w tej …

Marketing sieciowy MLM
Na czym polega praca lidera i dystrybutora w mlm

Marketing sieciowy (MLM) zwany jest wielopoziomowym. Strategia firm, działających w ten sposób, polega na tym, że dystrybucja produktu odbywa się poza tradycyjną siecią sprzedaży. Jest to metoda bardzo korzystna z punktu widzenia ekonomicznego, ponieważ nie wydaje się ogromnych pieniędzy na kampanie reklamowe, promocję sprzedaży czy tradycyjny marketing, natomiast przeznacza się …

Podoba Ci się ten Blog? Udostępnij :-)